Broer en zus wederom in actie voor Beatrix Kinderziekenhuis

42 Kilometer hardlopen over een bevroren meer, en dat in de vrieskou. De Groningse broer en zus Martijn Vrij en Barbara Baijens-Vrij doen aankomende zaterdag mee met de Frozen Lake Marathon in Noorwegen. Ze hopen daarmee zoveel mogelijk geld op te halen voor het Beatrix Kinderziekenhuis. Martijn: “Zwaar? Kinderen die in het ziekenhuis liggen, dat is pas zwaar.”

Het is niet de eerste keer dat Martijn en Barbara samen een marathon lopen voor het goede doel. In 2019 deden ze al mee aan de marathon van New York en ook toen gingen de opbrengsten naar het Beatrix Kinderziekenhuis, waar Barbara werkt als fondsenwerver.

Niet uitglijden

Dit jaar verruilen ze de straten van New York voor een volledig bevroren meer in het zuiden van Noorwegen. Rennen over ijs hebben ze allebei nog niet eerder gedaan. “Het is niet zo dat we hier even konden oefenen in op de ijsbaan van Kardinge. Dus een beetje spannend is het wel. We moeten maar vertrouwen op ons materiaal: hardloopschoenen met spikes, die voorkomen dat je uitglijdt”, vertelt Martijn.

Meter dik ijs

Ook op de kou zijn ze gekleed. “Het kan daar ’s nachts nog een graad of 20 vriezen, maar overdag liggen de temperaturen zo rond het vriespunt. Gelukkig kun je je daar op kleden.” De kans dat ze door het ijs zakken, lijkt uitgesloten: het ijs op het meer is minimaal een meter dik.

Er doen zo’n 300 mensen van over de hele wereld mee aan de marathon, waaronder een handjevol Nederlanders.

Het geld dat Martijn en Barbara ophalen gaat naar de stichting Vrienden Beatrix Kinderziekenhuis. De stichting Vrienden Beatrix Kinderziekenhuis is dé fondsenwervende stichting van het Beatrix Kinderziekenhuis en staat voor steun en betrokkenheid. Ze zetten zich in om het verblijf van kinderen in het Beatrix Kinderziekenhuis zo aangenaam mogelijk te maken en dit doen ze door financiële ondersteuning te bieden aan welzijnsprojecten die de omgeving comfortabeler maken, stress verminderen tijdens behandelingen en innovatieve projecten.

Stel je voor: muzikale optredens aan het bed, een tv kijken tijdens een MRI-behandeling of een film kijken in de magische KidsBios, huiselijke huiskamers voor ouders en interactief behang voor afleiding. Dit alles dankzij financiele steun van Vrienden Beatrix Kinderziekenhuis.

Maar ze gaan verder. Ze financieren ook toonaangevend wetenschappelijk onderzoek, wat betekent dat zieke kinderen toegang hebben tot betere behandelingen en een hogere levenskwaliteit.

Genoeg redenen waarom wij onze hardloopschoenen weer aantrekken, want samen kunnen we een positieve impact hebben op het welzijn van de kinderen in het Beatrix Kinderziekenhuis.

03-04-2024 | 17:31
26-03-2024 | 06:26
25-03-2024 | 16:23
25-03-2024 | 12:09
25-03-2024 | 11:19 Super goed gedaan weer beide!