Onderzoek naar nieuwe genetische oorzaak voor diabetes type 1

van totaal € 25.800 (51%)

Diabetes type 1 is de meest voorkomende stofwisselingsziekte bij kinderen. Patiënten met diabetes type 1 maken te weinig insuline. Dit komt omdat het afweersysteem de cellen die insuline maken, ook wel bètacellen genoemd, aanvalt en vernietigt. Daardoor moeten patiënten hun hele leven worden behandeld met insuline. Ondanks behandeling met insuline hebben patiënten een verhoogd risico op orgaanschade en is hun levensverwachting lager dan gezonden mensen. Er is dus een sterke behoefte om de behandeling van diabetes type 1 te verbeteren. Helaas is het onderzoekers nog niet gelukt om de exacte oorzaak van de ziekte te begrijpen, waardoor het lastig is om een nieuwe behandeling te ontwikkelen. In recent internationaal onderzoek is een mogelijk nieuwe genetische oorzaak van diabetes type 1 ontdekt. Hoe deze genetische verandering precies bijdraagt aan het ontstaan van diabetes type 1 is nog onduidelijk.

Wij vermoeden dat deze genetische verandering de gevoeligheid van bètacellen voor het afweersysteem beïnvloedt. In het Laboratorium Kindergeneeskunde van het Beatrix Kinderziekenhuis UMCG doen wij onderzoek naar het effect van deze genetische verandering op het ontstaan van diabetes type 1. Wij verwachten dat een beter begrip van de ziekte zal leiden tot de ontwikkeling van een nieuwe behandeling.

Wetenschappelijk onderzoek is cruciaal
Wetenschappelijk onderzoek speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van medische kennis en de verbetering van de gezondheidszorg. Dit geldt ook voor kindergeneeskunde en de zorg voor kinderen in ziekenhuizen zoals het Beatrix Kinderziekenhuis UMCG. In het Beatrix Kinderziekenhuis UMCG wordt continu vooruitstrevend wetenschappelijk onderzoek gedaan naar oorzaken van ziekten, verbeterde behandelmethoden en gevolgen van ernstige ziekten bij kinderen. Onderzoek in onmisbaar in de stap naar genezing en daar is financiële steun voor nodig.
Help je mee?

Bekijk alle